Beboere og beboelser i Engesvang Sogn
1787 - 1940

Vejunderføring ved vogterhus 24 i 1918

Den 06-12-1918 fik De Danske Statsbaner tinglæst en overenskomst indgået på et møde den 03-03-1918 ved

”den bevogtede overkørsel nr. 83, Silkeborg—Herning. Ved mødet var til stede: For Engesvang Sogneråd kalkbrænder Møller, formand, sognefoged I. M. Petersen, Julianehede, gårdejer Jens Hessel samt købmand Johan Kidmose, Engesvang, gdr. Anders Andersen samt for Statsbanerne baneingeniør R. Hjort Johansen. Baneingeniør Ejgil Hansen. Overbanemester Lyngholm. Endvidere mødte for A/S Moselund Tørvefabrikker driftsbestyrer Henriksen, Moselund. For Interessentskabet ”Phønix” fabrikant E. Steenberg, Hellerup. Sognerådets delegerede oplyser, at den ovennævnte overkørsel førende vej er en offentlig bivej af 1. klasse og optaget på regulativet som nr. 12. Fabrikant Steenberg oplyste, at I/S ”Phønix” har forpagtet ca. 100 ha af matr.nr. 2a på begge sider af banen for 20 år at regne fra 25-02-1918. Det er hensigten at opgrave tørvemassen øst for banen og føre denne masse ved en smalsporet lokomotivbane over på banens vestre side, hvor der anlægges en tørvefabrik ved tilhørende læggeplads. I den anledning ønskes en underføring af banen ved nævnte overkørsel. Man enedes om følgende ordning:

Ca. 100 meter nord for overkørslen bygges for tørvesporet vinkelret på banen igennem den derværende 60 cm stenkiste en hvælvet underføring med 3 m lysvidde og 3,2 m lyshøjde.
Umiddelbart syd for denne bygges en underføring, hvælvet, for sognevejen med 3,5 m lyshøjde og 4 m lysvidde. Fra vejunderføringen fører en 6 m bred vej mod vest til skæring med den gamle sognevej. Mod øst fører en ny 6 m bred vej i et sving med radius ca. 20 m og derefter mod syd til skellet mellem matr.nr.  2a og 2b, hvorfra den følger den nuværende vejrampes skråningsjord til indmunding i den gamle sognevej ved rampens fod. Overkørsel nr. 83 og stenkisten nedlægges. Vogterhus nr. 24 beholder sin adgang mod vest, idet den gamle vej vest for banen bliver liggende som privat vej for vogterhuset og matr.nr. 2a. Vandafledningen føres mod øst ved en rende eller rørledning langs tørveunderføringens søndre pille. Statsbanerne fremstiller begge underføringer med tilhørende jordarbejde samt de nye vejforbindelser, der forsynes med 10 cm grusbelægning (harpet grus) i 3 m bredde. Største stigning 6 %.
Statsbanerne udfører tillige det fornødne vandafledningsarbejde på banens grund. Tørvefabrikken ”Phønix” fremstiller for egen bekostning sporet for tørvebanen med tilhørende jordarbejde samt vandafledningsarbejde uden for banens grund.  Moselund Tørvefabrik stiller vederlagsfrit af matr.nr. 2a de fornødne grundstykker frigjorte til rådighed for de nye vejanlæg samt tillader Statsbanerne at aflægge den udgravede fyld på mosen øst for banen.

Endvidere tillader fabrikken Statsbanerne vederlagsfrit at tage det til vejanlægget fornødne grus på banken vest for banen umiddelbart ved arbejdsstedet. ….
Ejeren af matr.nr. 2b, Moselund By, Engesvang Sogn, L. Hesel stiller af nævnte ejendom det fornødne grundstykke frigjort til rådighed for den nye sognevej øst for banen mod en erstatning af 100 kr. skriver et hundrede kroner, der udredes af Statsbanerne.
Funder den 09-03-1918.
L. Hesel. Til vitterlighed A. Riis, I. Lunding.
Den aflagte sognevej øst for banen inddrages under Statsbanernes areal.
Statsbanernes repræsentanter forbeholdt sig fornøden approbation. Sognerådet, der var beslutningsdygtigt, forbeholdt sig amtsrådets approbation.

Underskrevet af alle deltagere.”

Af ovenstående fremgår det, at der fra jernbanens anlæggelse har været en bevogtet jernbaneoverskæring (nr. 83) med Vogterhus 24, hvor Fundervej krydsede jernbanen. Da man i 1918 byggede den nye underføring, blev vogterhusets funktion overflødig. Der har dog stadig boet folk i huset, der lå på Statsbanernes grund (matr.nr. 6). I 2022 er huset nedlagt.

 

Viadukten opført i 1961

Ole René MadsenTjørnevej 557442 Engesvang 2224 8645 olerenemadsen@hotmail.com